Strona główna Auto porada Zardzewiały zbiornik paliwa – jak go naprawić?
Zardzewiały zbiornik paliwa – jak go naprawić?

Zardzewiały zbiornik paliwa – jak go naprawić?

0
0

Wyjechałeś na dłuższy czas w podróż służbową lub na wakacje i nie jeździłeś swoim samochodem? A może masz 2 auta i jedno z nich jest bardzo rzadko wykorzystywane przez domowników? W pojazdach, które przez dłuższy czas nie jeżdżą może zardzewieć zbiornik paliwa (od wewnątrz). Drobne opiłki rdzy mogą zablokować cały układ paliwa, co doprowadzi do poważnej awarii. Dlatego przygotowaliśmy poradnik, który pomoże Ci poradzić sobie z tym problemem.

W czym tkwi problem?

Gdy po przekręceniu kluczyka samochód nie zostaje uruchomiony, ale słyszysz dźwięk rozrusznika, najpewniej do silnika nie trafia paliwo. Problem może tkwić w zardzewiałym baku, w usterce gaźnika lub przewodów paliwowych. Wszystkie te przyczyny mogą również wystąpić jednocześnie.

Zardzewiały zbiornik paliwa

Zbiorniki paliwa w długo nieużywanych samochodach mogą zardzewieć od środka. Problem ten nie jest widoczny, dlatego wielu kierowców nie rozumie, dlaczego silnik nie odpala mimo, że po przekręceniu kluczyka pojawia się iskra. Osad korozji pokrywający bak nie zawsze blokuje cały układ paliwowy. Problem pojawia się, gdy drobinki rdzy odrywają się i trafiają do filtra wstępnego (tzw. sitka). Mogą one zatkać również przewody, dysze w gaźniku bądź pompę paliwową.

Za ochronę gaźnika i wtryskiwaczy przed zanieczyszczeniami odpowiadają filtry paliwa, które od lat były podstawowym wyposażeniem pojazdów. Wiele nowych samochodów takich filtrów nie posiada – w takim przypadku zatankowanie zanieczyszczonej benzyny (lub innego paliwa) najczęściej wymaga wizyty w serwisie i drogiej wymiany wtryskiwaczy. W samochodach z filtrami paliwa konieczność wymiany wtryskiwaczy to zwykle efekt dużego zaniedbania ze strony kierowcy.

W starszych samochodach warto zamontować specjalne filtry z przezroczystą obudową. To pozwoli kierowcy na bieżąco monitorować, czy filtry nie zostały zatkane. Bardzo ważne jest jednak, aby filtr znalazł się za pompą paliwa. Gdy zostanie zamontowany przed pompą, może doprowadzić do jej zatarcia (pompa będzie pracować „na sucho”).

Dlaczego w baku powstaje rdza?

W baku paliwowym często dochodzi do zjawiska kondensacji pary wodnej. Najczęściej rdzewieją zbiorniki, które nie są szczelnie wypełnione paliwem. Do benzyny dostępnej obecnie na rynku dodawany jest bioetanol. Substancja ta sprawia, że paliwo zaczyna wchłaniać wodę (w czystej benzynie woda zbierała się na dnie baku, ponieważ była cięższa od paliwa).

Aby uniknąć rdzewienia, można tankować paliwo bez biododatków. Na stacjach dostępne są także paliwa uszlachetnione, które chronią przed kondensacją pary wodnej, ale są one dużo droższe.

A co, gdy bak zaczął już rdzewieć?

Rdzewiejący od wewnątrz bak stanowi zagrożenie dla całego układu paliwa. Jednak niekoniecznie trzeba go wymieniać. Tańszym rozwiązaniem jest pokrycie zbiornika od środka specjalnymi substancjami, które stworzą antykorozyjną powłokę.

Aby uniknąć awarii pompy paliwowej, warto zadbać o jego sprawne odpowietrzanie (zatkane zawory blokują ten proces).

Co należy sprawdzać na bieżąco?

Podczas przeglądów należy sprawdzać szczelność przewodów paliwowych. Nie mogą one być zardzewiałe lub popękane. Przewody muszą być odpowiednio zamocowane (w starszych samochodach może być konieczna wymiana przewodów z materiałów, które nie są zgodne z obecnie stosowanymi paliwami).

Ważne jest regularne kontrolowanie i wymiana filtrów oraz sprawdzanie wydajności pompy paliwa (należy sprawdzać szczelność pompy). Ostatnim elementem, który może odpowiadać za problemy z uruchomieniem pojazdu jest gaźnik. Należy regularnie sprawdzać gumowe przewody, które są do niego podłączone oraz szczelność membrany (niestety nie każde auto posiada dostęp do niej).

SKOMENTUJ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *