Strona główna Auto porada Jak zadbać o układ chłodzenia?
Jak zadbać o układ chłodzenia?

Jak zadbać o układ chłodzenia?

0
0

Zimą nie należy zaniedbywać układu chłodzenia. Większość kierowców uważa, że jest on o wiele bardziej obciążony przy letnich upałach, dlatego w czasie chłodniejszych miesięcy zupełnie zapominają o tym ważnym układzie. Takie zaniedbania mogą doprowadzić do poważnych awarii, których naprawa wiąże się z dużymi kosztami.

Uwaga na zamarznięcie płynu chłodniczego

Jeszcze przed pierwszymi mrozami dobrze jest sprawdzić krzepliwość płynu chłodniczego. Do samodzielnego pomiaru służy specjalny glikometr (można go kupić już za nieco ponad 20 zł). Posiada on pompkę, rurkę i wskaźnik. Rurkę należy zanurzyć w zbiorniku wyrównawczym, aby nabrać próbkę płynu do pomiaru. Ważne jest, aby silnik był wtedy zimny (nie może w tym czasie pracować).

Na wskaźniku testera można odczytać temperaturę wrzenia oraz zamarzania cieczy. Dobry płyn chłodniczy nie zamarza do około -35 stopni C. Płyn rozrzedzony w lecie wodą nie spełnia tego wymogu.

Co z zanieczyszczeniami płynu?

W przypadku, gdy w płynie chłodniczym pojawią się zanieczyszczenia, nie wystarczy wymiana cieczy. Potrzebne jest wtedy płukanie całego układu, które może zostać wykonane wyłącznie w profesjonalnych warunkach (w serwisie samochodowym).

Jak wybrać idealny płyn chłodniczy?

Na sklepowych półkach dostępna jest szeroka gama płynów chłodniczych (mają one różne odcienie – m.in. zielony, niebieski, żółty czy różowy). Niestety sprawdzenie płynu w swoim samochodzie i wybór cieczy o takim samym zabarwieniu nie zawsze się sprawdzi, ponieważ producenci nie stosują ujednoliconych norm barwienia.

Do układów samochodowych z miedzianymi chłodnicami najczęściej stosuje się płyny niebieskie lub zielone, a do chłodnic aluminiowych pomarańczowe i różowe. Aby nie popełnić błędu, warto dokładnie sprawdzić rodzaj płynu chłodniczego podany przez producenta w instrukcji obsługi.

Pamiętaj o sprawdzeniu chłodnicy

Dobry płyn niewiele pomoże, gdy na chłodnicy pojawi się korozja lub ulegnie ona uszkodzeniom mechanicznym. W takim przypadku auto należy oddać do warsztatu. Chłodnicę można lutować lub wymienić na nową. Mechanicy nie zalecają płynów uszczelniających, które zanieczyszczą płyn w całym układzie.

SKOMENTUJ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *