Strona główna Auto porada Filtry cząstek stałych – co warto wiedzieć na ten temat?
Filtry cząstek stałych – co warto wiedzieć na ten temat?

Filtry cząstek stałych – co warto wiedzieć na ten temat?

0
0

Filtry cząstek stałych budzą duże kontrowersje zarówno wśród samych kierowców, jak i w środowisku ekspertów z branży motoryzacyjnej. Ich celem ma być zmniejszenie emisji szkodliwych substancji ze spalin (m.in. cząsteczek sadzy, które są rakotwórcze). W czasach, gdy smog stał się tematem nr 1 w dyskusjach medialnych, na filtry DPF Polacy patrzą o wiele przychylniej niż jeszcze rok temu. Wysokie ceny wymiany filtrów nadal budzą jednak sprzeciw właścicieli pojazdów z silnikami Diesla.

Dziś na naszym blogu przybliżamy tematykę – odpowiadamy, jak działają filtry cząstek stałych i co może im zaszkodzić.

Czy w samochodzie jest filtr DPF?

Wielu kierowców planujących nabycie samochodu używanego zadaje pytanie, czy wybrany przez nich model posiada silnik z filtrem cząstek stałych. Jego obecność może generować duże koszty, ponieważ nawet drobna awaria turbosprężarki lub wtrysku wiąże się z koniecznością wymiany bardzo drogiego filtra DPF. Jak sprawdzić, czy auto posiada taki filtr?

Prostym sposobem jest przekręcenie kluczyka i sprawdzenie na desce, czy świeci lampka filtra. Niestety nie każdy model posiada taką kontrolkę. Cenną dla nas informację możemy znaleźć również na tabliczce znamionowej. Gdy parametr w ramce z poziomem emisji spalin wynosi 0,5, najprawdopodobniej silnik wyposażony jest w filtr cząstek stałych. Pojazdy z wartością 1 lub 1,2 raczej nie mają zamontowanego filtra DPF.

Warto jednak wiedzieć, że niektóre auta mają niefabryczne filtry (np. wiele pojazdów sprowadzonych z Niemiec), dlatego przed zakupem najlepiej poprosić doświadczonego mechanika o oględziny auta.

Na ile wystarcza filtr?

Zgodnie z deklaracją producentów filtr cząstek stałych wystarcza na całe życie auta. W praktyce jego trwałość zależy od sposobu eksploatacji pojazdu i w ekstremalnych przypadkach część może wymagać wymiany już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.

Dla filtra szkodliwe są przede wszystkim krótkie trasy, dlatego auta z Dieslem wyposażonym w tę część ograniczającą emisję spalin nie sprawdzą się do codziennego jeżdżenia po zakorkowanych ulicach.

Jakie czynniki wpływają na niszczenie filtra?

Kanaliki filtrów cząstek stałych zapychają się popiołem (pozostałości z wypalania sadzy). Zabójcze są dla nich przede wszystkim uszkodzone turbiny oraz wtryskiwacze. Nie należy tankować paliwa o niskiej jakości. Kierowca powinien uważać na poruszanie się z niedrożnym filtrem powietrza.

Do Diesla z DPF trzeba dobierać dobrej jakości olej silnikowy – środek nie może wytwarzać podczas spalania dużej ilości popiołów, które mogą osadzić się w kanalikach filtra. Idealne są oleje Low SAPS.

Jak poznać, że filtr jest zapchany?

Samochody z filtrami cząstek stałych wyposażone są w specjalne czujniki, które automatycznie oczyszczają kanaliki z nagromadzonych cząstek sadzy. Temperatura w filtrze jest podnoszona, dzięki czemu osadzone zanieczyszczenia wypalają się.

O zapchaniu filtra kierowcę informuje elektronika silnikowa zapalając kontrolkę przedstawiającą piktogram filtra (w niektórych modelach świeci się „check engine” lub kontrolka świec żarowych).

Warto także dokładnie obserwować auto w czasie jazdy. Problem z popiołem w kanalikach filtra sugerują często powtarzające się cykle jego regeneracji (co kilkaset przejechanych kilometrów).

SKOMENTUJ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *