Strona główna Świat moto Zalety i wady progów zwalniających
Zalety i wady progów zwalniających

Zalety i wady progów zwalniających

0
0

Progi zwalniające i wysepki na drogach budzą mieszane uczucia wśród kierowców. Są one montowane z powodów bezpieczeństwa, ale spowalniają ruch i mogą budzić irytację. Kierowcy wskazują również opinie ekspertów twierdzących, że takie spowalniacze mogą same stać się niebezpieczną przeszkodą na drodze. Jak to wygląda w praktyce? Dziś przedstawiamy zalety i wady progów spowalniających.

Po co montuje się progi?

Zadaniem progów prędkościowych jest wymuszenie na kierowcach ograniczenia szybkości. Progi są tak chętnie stosowane, ponieważ ich montaż jest niedrogi, a skutecznie zmniejszają natężenie ruchu na drogach. Nie da się ukryć, że takie rozwiązanie zwiększa bezpieczeństwo mimo krytyk płynących ze strony zdenerwowanych kierowców, którym progi skutecznie uniemożliwiają przyciśnięcie gazu.

Gdzie montuje się progi?

Progi prędkościowe najczęściej trafiają w okolice przystanków komunikacji miejskiej, na osiedlowe uliczki oraz w okolice szkół podstawowych, gimnazjów, liceów i przedszkoli. Często są one montowane także przy uczelniach, szpitalach, dużych urzędach. Chodzi tutaj o miejsca, gdzie ruch pieszy jest natężony, a konieczność wymuszenia na kierowcach ograniczenia prędkości jest podyktowana kwestiami bezpieczeństwa.

Progi często określane są „śpiącym policjantem”. Nie montuje się ich poza terenami zabudowanymi czy na drogach szybkiego ruchu. Przepisy nie pozwalają także na rozmieszczenie progów na łukach czy tuż przy skrzyżowaniach (minimalna odległość musi wynosić w tym przypadku 40 m). Próg zwalniający może trafić na pasy z przejściem dla pieszych, ale już nie obok przejścia (musi być wtedy oddalony minimum o 30 m).

Progi zwalniające są widocznie oznakowane (pionowy znak A-11a). Takie oznakowanie nie obowiązuje wyłącznie na osiedlach mieszkaniowych.

Zalety progów zwalniających

Progi zmuszają kierowców do zdjęcia nogi z gazu i ograniczenia szybkości na określonej trasie o wiele skuteczniej niż znaki ograniczające prędkość. W okolicach, gdzie porusza się wiele pieszych i rowerzystów czy tuż przy szkołach takie ograniczenie jest konieczne, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa na drodze.

Progi pośrednio mogą także zmniejszyć natężenie ruchu na konkretnych trasach. W jaki sposób? Otóż większość kierowców wybierze objazdy bez spowalniaczy, a na drogę z progami wjadą wyłącznie samochody, które rzeczywiście nie mają innej alternatywy. Ten zabieg zarządy dróg stosują dla zakorkowanych tras głównych w wielu miastach.

Wady progów prędkościowych

Progi są przeszkodą na drodze. Mają one postać garbu, który może zarysować lub uszkodzić podwozie samochodu. Zdarzają się również sytuacje, gdy prób uszkadza całe zawieszenie, miskę olejową lub zderzak. Warto jednak podkreślić, że do takich sytuacji dochodzi, gdy kierowca pokonuje próg z dużą prędkością. W przypadku, gdy zwolni do wymaganej szybkości, samochód jest w pełni bezpieczny. To oznacza, że dobrze oznakowane progi i ostrożność kierowców nie powinny spowodować nieprzewidzianych uszkodzeń pojazdu.

Instruktorzy ze szkół doskonalenia jazdy przekonują również, aby nie zwalniać w ostatniej chwili, gdy już wjedziemy na próg prędkościowy. Zahamowanie w czasie pokonywania tej przeszkody spowoduje większe obciążenie zawieszenia samochodowego.

Aktywne progi zwalniające

Polskie progi prędkościowe niestety mają różne kształty (czasami przeszkody są bardziej strome niż jest to podyktowane względami bezpieczeństwa, ponieważ przepisy dokładnie nie regulują kształtów progów). I właśnie ta cecha połączona z niewystarczającym oznakowaniem budzi sprzeciw wielu kierowców.

Wśród rozwiązań prowadzących do poprawy bezpieczeństwa eksperci wskazują m.in. lepsze oznakowanie progów (np. kolorem na nawierzchni drogi).

Ciekawostką są tzw. progi aktywne (Actibump), które w momencie, gdy auto jedzie z dozwoloną prędkością automatycznie prostują się na nawierzchni. Takie zaawansowane rozwiązanie można zobaczyć jednak dopiero zaledwie w kilku punktach na drogach Szwecji.

SKOMENTUJ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *