Strona główna Auto porada Kiedy silnik może się zatrzeć?
Kiedy silnik może się zatrzeć?

Kiedy silnik może się zatrzeć?

0
0

Do zatarcia silnika może dojść nawet w pojazdach z niewielkim przebiegiem. Czasami niemal do ostatniej chwili pracuje on właściwie, ale najczęściej samochód daje kierowcy „sygnały ostrzegawcze”. Dziś wyjaśniamy, jakie są najczęstsze przyczyny zatarcia silnika i podpowiadamy, jak się ich ustrzec.

Zatarcie silnika – co warto wiedzieć na ten temat?

Pomiędzy poszczególnymi ruchomymi elementami silnika znajduje się bardzo cieniutka warstwa oleju, która niweluje tarcie (np. między pierścieniem tłokowym, a cylindrem). Gdy nie będzie tej warstwy, elementy podczas pracy silnika będą się ze sobą ścierać wytwarzając ciepło (pod wpływem energii mechanicznej). W ten sposób dochodzi do zjawiska określanego w fizyce terminem suchego tarcia.

Elementy cały czas zwiększają wtedy siłę nacisku i całkowicie likwidują pozostałości filmu olejowego. Wtedy często dostarczenie oleju nie pomaga, ponieważ powstała warstwa nie radzi sobie z likwidacją tarcia. Powierzchnie współpracujących ze sobą części mogą wytrzeć się lub zdeformować. W takim przypadku silnik może dalej pracować, ale dochodzi do zużycia pierścieni, wytarcia panewek lub zniszczenia innych elementów układu.

Długotrwałe tarcie suche może doprowadzić nawet do stopienia wszystkich elementów układu korbowo-tłokowego i całkowitego zatrzymania silnika.

Pamiętaj o uzupełnianiu oleju silnikowego

Najczęstszą przyczyną awarii jest niski poziom oleju. Należy regularnie sprawdzać jego poziom, ponieważ silnik powoli go spala. Największe zagrożenie dotyczy silników nowych (jeszcze niedotartych) oraz samochodów z dużym przebiegiem, gdzie spalanie oleju może dojść nawet do około litra na 100 km.

Warto uzupełniać olej jeszcze przed tym, gdy osiągnie on poziom minimalny, ponieważ przy szybkiej jeździe może zostać on wypchnięty na ścianki, c szybko doprowadzi do zatarcia elementów układu korbowo-tłokowego.

Należy również pamiętać o dobraniu odpowiedniego środka smarnego, który wytworzy bezpieczny film olejowy. Modne oleje ekologiczne niestety szybciej mogą narazić silnik na zatarcie niż tradycyjne gęste ciecze.

Olej rozcieńczany paliwem

Kolejną częstą przyczyną zatarcia elementów silnika jest rozcieńczanie oleju paliwem. Do tego problemu najczęściej dochodzi w pojazdach z silnikiem Diesla wyposażonym w filtr cząstek stałych. W czasie automatycznej regeneracji filtra do silnika trafia paliwo, aby sadza dopalała się w układzie napędowym.

Większa ilość paliwa sprawi, że jego kropelki spłyną po cylindrach do miski olejowej. Gdy w tym momencie auto zostanie zgaszone, niespalone paliwo nie odparuje i rozcieńczy olej. W ten sposób poziom oleju w misce jest wysoki, ale ciecz ta nie zapewnia odpowiedniego filmu chroniącego przed tarciem. W tym przypadku zatarciu najczęściej ulegają:

  • elementy rozrządu
  • panewki
  • łożyskowania turbosprężarki

Olej rozcieńczony płynem chłodzącym

Częstą przyczyną zatarcia się silnika jest zmieszanie oleju z płynem chłodzącym. Taka mieszanka nie zapewnia odpowiednich parametrów smarnych, a jednocześnie zatyka kanaliki olejowe.

Płyn chłodzący do miski olejowej najczęściej przedostaje się z powodu uszkodzonych uszczelek głowicy (lub całej głowicy) oraz opuszczenia tulei cylindrów.

Inne przyczyny zatarcia silnika

Za zatarcie silnika mogą odpowiadać także inne przyczyny.

Mechanicy najczęściej wymieniają:

  • zatkanie się kanalików olejowych (wskutek stosowania złej jakości oleju lub jego zbyt rzadkiej wymiany)
  • awarie pompy oleju (do zatarcia silnika dochodzi wtedy błyskawicznie, ponieważ szybko spada ciśnienie oleju)
  • zatkane filtry olejowe (należy dobierać filtr z dobrej jakości materiału z zaworkiem typu „by-pass”)
  • zimny olej (zimą nie należy szybko ruszać tuż po odpaleniu silnika, ponieważ olej dopiero po kilku sekundach dotrze do wszystkich elementów układu)
  • przegrzanie się silnika (za przegrzanie odpowiedzialne są awarie układu chłodzenia)
  • źle dobrane części (panewki, tłoki i pierścienie powinny być wykonane z materiału zalecanego przez producenta silnika)

Jak uchronić auto przed zatarciem silnika?

Kierowcy, którzy chcą zminimalizować ryzyko zatarcia silnika powinni regularnie wymieniać zarówno olej, jak i filtry oraz unikać ostrej jazdy tuż po odpaleniu samochodu.

SKOMENTUJ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *