Strona główna Auto porada Usterki zawieszenia – przedstawiamy najczęstsze awarie
Usterki zawieszenia – przedstawiamy najczęstsze awarie

Usterki zawieszenia – przedstawiamy najczęstsze awarie

0
0

Usterki zawieszenia bardzo często są bagatelizowane przez kierowców. Z reguły świadczą o nich niepokojące odgłosy, które dobierają spod podłogi auta. Wczesna naprawa powstałych uszkodzeń jest o wiele tańsza, a sprawne zawieszenie gwarantuje stabilność jazdy, ponieważ pojazd zachowa odpowiednią przyczepność do podłoża.

Dziś przedstawiamy najczęstsze awarie układu zawieszenia wraz z ich podstawowymi objawami.

Uszkodzenia przegubów

Klekot, który dobiera spod podłogi auta, głównie w czasie skręcania, najczęściej oznacza uszkodzenie przegubów. Ich zadaniem jest przekazanie siły napędowej powstałej w skrzyni biegów do kół. Najczęściej zużyciu ulegają gumowe osłony przegubów. Ich wymiana jest bardzo tania (koszt naprawy zwykle nie przekracza 20 zł), a nowa osłona pozwala przegubom sprawnie pracować.

Bagatelizowanie uszkodzeń może doprowadzić do poważnych konsekwencji – długie jeżdżenie z uszkodzonymi przegubami, w ekstremalnych sytuacjach, grozi oderwaniem koła, co jest bardzo niebezpieczne.

Pęknięte sworznie

Sworznie wraz z elementami metalowo-gumowymi łączą poszczególne podzespoły składające się na układ zawieszenia, co zapewnia sztywność całej konstrukcji. Po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów sworznie mogą zacząć pękać tworząc luzy pomiędzy elementami zawieszenia. Wyrobione sworznie sprawiają, że auto traci odpowiednią trakcję. Gdy sworznie pękną przy dużej prędkości, kierowca może stracić panowanie nad samochodem.

Luzy na kolumnie kierowniczej

Bardzo częstą usterką układu zawieszenia są luzy na kolumnie kierowniczej. Symptomem takiej awarii jest stukanie podczas skręcania i wyciek płynu hydraulicznego. Z czasem luzy kierownicy zaczynają być coraz intensywniej wyczuwalne. W ekstremalnych sytuacjach kierowca może utracić panowanie nad autem w czasie jazdy, dlatego nie warto ignorować nieprawidłowości (koszt wymiany kolumny kierowniczej to około 600-800 zł).

Wyeksploatowane amortyzatory

Uszkodzenia amortyzatorów objawiają się stukotem, kołysaniem auta, podskakiwaniem pojazdu na każdej nierówności i tzw. „nurkowaniem” w czasie hamowania. Zużycie amortyzatorów zależy od nawierzchni, po której jeździmy. Części szybciej ulegną wyeksploatowaniu w samochodach poruszających się po terenie (nierównościach) niż po ulicach.

Problemy z geometrią kół

Jazda po nierównościach grozi również uszkodzeniem elementów zawieszenia, które odpowiadają za właściwą geometrię kół. Problemy z geometrią utrudniają płynną jazdę (kierowca musi cały czas korygować kierownicę na prostym odcinku) oraz prowadzą do szybszego zużycia bieżników (opony zużywają się nierównomiernie).

SKOMENTUJ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *